Pociągami przez Chiny. Wszystko, co musisz wiedzieć, aby podróżować sprawnie.

Transport kolejowy.

Moim zdaniem, najważniejszym i najbardziej praktycznym środkiem transportu w Chinach, jest kolej.

Sieć pociągów w Państwie Środka jest naprawdę imponująca i można nimi dojechać prawie wszędzie.

Problemy zaczynają się w zachodniej części kraju, ale wschód i centralna część, są połączone znakomicie.

Pociągów jest dużo, więc zazwyczaj można dostosować porę odjazdu do własnych potrzeb, a ceny są bardzo przystępne.

Poza tym, jest kilka rodzajów pociągów i różne opcje siedzące i leżące, więc myślę że każdy znajdzie coś dla siebie.

Szybkie pociągi:

G Train – najszybszy pociąg w Chinach, rozwija prędkość powyżej 300 km/h. Jest bardzo nowoczesny i wygodny, z czystymi łazienkami, wyposażonymi w papier toaletowy i mydło.

D Train – nieco wolniejszy i tańszy niż G Train, ale niemniej wygodny. Na kilkugodzinnych trasach, różnica w długości podróży bywa minimalna. Osobiście moja ulubiona opcja.

C Train – tym rodzajem nigdy nie jechałam, gdyż nie wszędzie jest dostępny.

Jeśli chodzi o opcje siedzeniowe, to w powyższych pociągach, zazwyczaj do wyboru jest klasa druga, pierwsza i biznes, a w pociągach D, również soft sleeper.

Zwykłe pociągi:

Stare, powolne pociągi zazwyczaj zaczynają się od liter K, T, Z, a czasami mają tylko numer.

Opcje podróżowania przedstawiają się następująco:

Soft sleeper – z tej opcji jak dotąd nie korzystałam, ale domyślam się, że jest znacznie wygodniejsza, niż poniższe.

Hard sleeper – w wagonach nie ma przedziałów. Wszystkie prycze znajdują się w 6-osobowych wnękach, co oznacza, że jest ich po trzy w rzędzie. Miałam przyjemność podróżować na tej najwyższej, co wiązało się z trudną wspinaczką i dość klaustrofobicznym doświadczeniem, jako że sufit miałam tuż nad sobą i siedzenie było absolutną niemożliwością. Ogólnie byłam jednak zadowolona, gdyż duża część pasażerów spała nawet w ciągu dnia, w związku z czym było cicho, a wagon pozostał czysty.

dsc_0463-copy

Hard seat – najtańsza opcja i najbardziej niewygodna. Siedzeń jest po trzy w rzędzie i są naprzeciwko siebie, co bywa wyjątkowo niewygodne.

Podsumowując, najlepiej jest oczywiście podróżować szybkimi pociągami, które zawiozą nas do celu wygodnie i na czas. Szkoda byłoby jednak chociaż raz nie spróbować wolniejszych pociągów, jako że podróż nimi, to prawdziwa przygoda i doświadczenie. To, co można tam zobaczyć, na pewno na długo pozostanie w naszej pamięci. Poza tym, jest to bardzo dobra opcja dla podróżników budżetowych.

A oto jak przedstawiają się różnice pomiędzy powyższymi pociągami, w kwestiach finansowych i czasowych (na dzień dzisiejszy):

Przykładowa trasa: Beijing – Shanghai

G Train – 5h57m, 2nd class – 553 RMB

D Train – 11h52m, soft sleeper – 830 RMB, 2nd class – 426 RMB

T Train – 15h13m, soft sleeper – 497.5 RMB, hard sleeper – 325.5 RMB, hard seat – 177.5 RMB

Pociąg bez litery – 19h25m, soft sleeper – 500.5 RMB, hard sleeper – 304.5 RMB, hard seat – 156.5 RMB

Przykładowa trasa: Chongqing – Chengdu

G Train – 1h31m, 2nd class – 146 RMB

D Train – 2h13m, 2nd class – 96.5 RMB

Z Train – 2h54m, soft sleeper – 185.5 RMB, hard sleeper – 137.5 RMB, hard seat – 46.5 RMB

K Train – 4h28m, soft sleeper – 185.5 RMB, hard sleeper – 137.5 RMB, hard seat – 46.5 RMB

Jak widać, dwie powyższe opcje (Z oraz K) nie różnią się cenowo, ale różnica w długości podróży jest bardzo znacząca.

Natomiast dwie pierwsze opcje (G oraz D) różnią się cenowo, podczas gdy różnica długości podróży, to tylko 42 minuty.

Travelchinaguide.com – niezastąpione źródło informacji.

Travelchinaguide.com to strona, z której korzystam na porządku dziennym. Dostarcza nie tylko informacji o miejscach wartych zobaczenia, ale też wskazówek dotyczących dojazdu, cen, a nawet pór roku, kiedy warto w dane miejsce się wybrać.

Na tej stronie pogłębicie też wiedzę na temat pociągów: zwłaszcza tutaj i tutaj.

Pod tym drugim linkiem, znajdziecie też wyszukiwarkę wszelkich połączeń kolejowych i sprawdzicie ceny. Ja zawsze korzystam z tej opcji, gdyż jest bardzo wiarygodna.

Natomiast tutaj zobaczycie mapę wszystkich połączeń kolejowych w kraju. Może to bardzo skutecznie usprawnić planowanie podróży po Chinach.

Gdzie kupić bilety.

Gdy mieszkałam na wschodzie kraju, bilety kolejowe kupowałam w specjalnych punktach sprzedaży, rozsianych po całych miastach. Na stronie spisywałam numer pociągu, godzinę i miejsca odjazdu i docelowe, po czym udawałam się po bilet (za każdy trzeba było zapłacić dodatkowe 5 RMB, ale oszczędzało mi to mnóstwo czasu).

W Chongqing nigdzie nie widzę takich budek, więc po bilety jeżdżę na stacje kolejowe, co najmniej kilka dni przed podróżą. W lecie i w okolicach chińskich świąt, najlepiej kupować bilety z tak dużym wyprzedzeniem, jak to tylko możliwe. Trzeba jednak pamiętać, że sprzedaż rusza dopiero na ok. miesiąc przed odjazdem.

Można też oczywiście kupować bilety przez Internet, chociażby na powyższej stronie, ale czasami naliczane są spore prowizje, a później i tak trzeba je odebrać na stacji kolejowej.

Bilet na pociąg.

Oto jak wygląda bilet na pociąg oraz kilka wskazówek, jak odczytać z niego informacje.

Jak widać, bilet jest bardzo czytelny i nikt nie powinien mieć większych problemów z jego odczytaniem.

Poza tym, zawsze można pokazać go pracownikowi kolei, który na pewno wskaże nam drogę.

Stacje kolejowe.

Stacje kolejowe w Chinach czasami wyglądają jak nasze lotniska. Są bardzo duże, ale dobrze zorganizowane i ciężko się na nich zgubić, a jeszcze ciężej, wsiąść do niewłaściwego pociągu.

Przed wejściem na stację, musimy pokazać bilet i dokument tożsamości, a nasz bagaż musi zostać prześwietlony.

Następnie należy wyczytać z tablicy odjazdów (lub naszego biletu), do której bramki mamy się udać.

Wstęp na peron jest możliwy na ok. 15 minut przed odjazdem pociągu i tylko po przeskanowaniu lub okazaniu biletu pracownikowi kolei. Dlatego też, zawsze trafia się do właściwego pociągu.

Już na peronie, należy odnaleźć numer naszego wagonu i w tym miejscu ustawić się w kolejce. Numery wagonów są wypisane w odpowiednich miejscach na posadzce. Jest to bardzo wygodne i praktyczne rozwiązanie.

Odpowiednia stacja kolejowa.

Jak wiadomo, Chiny to ogromny kraj, z równie ogromnymi miastami. Dlatego też, zazwyczaj znajdziemy w nich więcej niż jedną stację kolejową.

Bardzo ważne jest, aby sprawdzając połączenia i kupując bilety, upewnić się, z jakiej stacji odjeżdża nasz pociąg.

Nie jest to szczególnie trudne zadanie, gdyż nazwy stacji zazwyczaj zależą od kierunków świata i tak oto, mamy do wyboru cztery opcje:

bei – północ

nan – południe

dong – wschód

西 xi – zachód

Jak widać na powyższym bilecie, jechaliśmy ze wschodniej stacji w Chengdu, a dojeżdżaliśmy na stację północną w Chongqing.

Warto też zorientować się, gdzie dokładnie jest dana stacja. Nam na przykład, zdarzyło się wylądować w nocy na stacji południowej w Xi’an, która okazała się być oddalona od centrum miasta o kilkadziesiąt kilometrów i oczywiście musieliśmy z tego powodu, dość sporo zapłacić za taksówkę.

Nasze doświadczenia z chińskimi pociągami.

Przez ponad trzy lata naszego dotychczasowego pobytu w Chinach, przejechaliśmy pociągami tysiące kilometrów. Nie zawsze były to super przyjemne przejażdżki, hard seat nie raz dał nam się we znaki, ale dzięki pociągom, zobaczyliśmy pół kraju i dotarliśmy w przeróżne, piękne zakątki. Zawsze były to też bezpieczne podróże. Pociągi z pewnością są dobrym, godnym polecenia, środkiem transportu w Chinach.

O naszych przygodach w pociągach wspominaliśmy już kilkakrotnie, zwłaszcza przy okazji pierwszych podróży po Chinach. Przeczytacie o nich w poniższych postach:

Nasze początki w Chinach.

Beijing – co warto zobaczyć w stolicy Chin, a czego zdecydowanie NIE!

Datong – where the nicest Chinese hide.

Hunan Winter Experience.

2 Comments Posted

  1. 🙂 oj tak, hard seat może dać niezle w kość 😉 ale faktycznie, odczytanie biletu, poruszanie się po stacji i wsiadanie do pociągu jest bardzo proste. Śmiem sądzić, że w Polsce nie zawsze jest tak łatwo, jeśli chodzi o PKP.

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*