Dazu Rock Carvings.

W Chinach jest kilka miejsc, które słyną z potężnych buddyjskich posągów, wyrzeźbionych w skałach. Już podczas naszej pierwszej podróży po Chinach – Hard Seat Experience w 2015 roku, udało nam się odwiedzić dwa z nich – Yungang Grottoes oraz Longmen Grottoes.

Gdy ponad rok temu przeprowadzaliśmy się do Chongqing, cieszyłam się, że wreszcie uda nam się zobaczyć kolejne z nich – Dazu Rock Carvings.

Tak też się stało. Nie pisałam o tym wcześniej, ale Dazu to jedno z pierwszych miejsc, które odwiedziliśmy po przyjeździe do Chongqing.

Dzisiaj nadszedł czas, aby wreszcie pokazać zdjęcia z tej wycieczki.

Zacznę od tego, że groty rozsiane są na dużej przestrzeni i z tego co się orientuję, jest kilka miejsc, w których można je oglądać.

Z tablic informacyjnych wyczytałam, że w sumie jest aż 50 000 rzeźb! Od 1999 roku, znajdują się na liście UNESCO.

My wybraliśmy się na jednodniową wycieczkę, więc możliwości mieliśmy oczywiście ograniczone, ale udało nam się zobaczyć dwa miejsca, do których wstęp, zapewnia jeden bilet: Baodingshan oraz Beishan.

Aby przedostać się z jednego do drugiego, trzeba skorzystać z taksówki. Odległość jest bowiem dość znacząca.

Baodingshan.

Zdaje się, że Baodingshan to najważniejsze i najpiękniejsze skupisko skalnych rzeźb w Dazu. Mnie wystarczyło jedno spojrzenie, aby zakochać się w tym miejscu i bardzo długo nie mogłam oderwać wzroku od posągów. Ich kształty i bardzo intensywne kolory, nikogo nie pozostawią obojętnym.

Jak to zazwyczaj bywa z religijnymi rzeźbami, niektóre są dość przerażające albo przynajmniej mocno zastanawiające. Nie działa to jednak na ich niekorzyść, wręcz przeciwnie. Większość jest wyrazem niezwykłego kunsztu artysty.

Ogromny leżący budda był niestety zasłonięty z powodu prac renowacyjnych, ale i tak udało nam się go obejrzeć, zaglądając za płachty. Jest naprawdę imponujący.

Poza tym, kilka innych rzeźb zwróciło moją uwagę, w tym przede wszystkim piękne Buddhist Wheel of Life. Zobaczymy na nim 90 postaci ludzkich i 24 zwierzęce. W centrum niszy, znajduje się Anicca, który trzyma koło w swoich długich ramionach. Coś pięknego, naprawdę!

Niszą wartą uwagi jest również – Avalokitesvara with Thousand hands. Bóstwo faktycznie ma tysiąc rąk, a dokładnie 1007, a na każdej z dłoni, znajduje się oko.

Oprócz tego, w Baodingshan odwiedziliśmy świątynię i ciekawe muzeum z wieloma eksponatami.

Beishan.

Beishan jest nieco mniej imponujące, gdyż znajdujące się tam rzeźby są dużo mniejsze niż w Baodingshan, ale i tak warto odwiedzić to miejsce.

Pod rozległym zadaszeniem, zobaczymy tysiące rzeźb, z których nie jedna przyciągnie naszą uwagę na dłużej.

Jest tam też dużo spokojniej. My mieliśmy to miejsce praktycznie tylko dla siebie.

Informacje praktyczne: Dazu znajduje się w municipality Chongqing, więc spokojnie można sobie zrobić z tego jednodniową wycieczkę. Do Dazu dojeżdżamy autobusem, a później przesiadamy się do autobusu miejskiego, który zawiezie nas już bezpośrednio do Dazu Rock Carvings. My nie musieliśmy martwić się przesiadką, gdyż zatroszczył się o to nasz kierowca. Po dojechaniu do Dazu, wskazał nam autobus, a nawet zapłacił za nasze bilety.

6 Comments Posted

• Te rzeźby pochodzą z dynastii Tang, czyli jest to nasza era, ale faktycznie, wyglądają na starsze. Niestety bardzo dużo zabytków w Chinach zostało zniszczonych na przestrzeni lat i to, co widzimy teraz, to bardzo często kompletnie odbudowane wersje.

• Te są bardzo kolorowe, co z pewnością wpływa na ogólne wrażenie, ale nie są aż tak potężne jak np. niektóre posągi w Yungang. W każdym razie, wszystkie trzy miejsca są cudne i na pewno warto je odwiedzić.